Svenskt näringsliv beklagar sig

Svenskt Näringsliv skrev den 28/11:

”Under 2023 ska de flesta av Sveriges kollektivavtal omförhandlas. Våra beräkningar visar att fackens krav på löneökningar landar mellan 4,4 – 5,2 procent. Det är det högsta kravet som facken ställt på 25 år. Rekordkravet förvånar eftersom facken samtidigt målar framtiden i dystra ekonomiska färger. Att kravet slår olika mot olika branscher hotar dessutom den framgångsrika svenska lönebildningsmodellen. En modell som bland annat möjliggjort kraftiga reallöneökningar de senaste 25 åren.

Med knappt fem månader kvar finns flera illavarslande tecken på en ekonomisk nedgång. Ökade kostnader till följd av energi- och inflationskris, stigande räntor, den geopolitiska osäkerheten, en låg produktivitet och svagare efterfrågan från omvärlden pressar såväl företag som människor. Sverige dras in i en lågkonjunktur. I detta läge väljer facken att ställa rekordkrav om 4,4 procent plus en ‘låglönesatsning’.

Facken säger att ‘låglönesatsningen’ ska ge de som tjänar minst den största löneökningen. Retoriken till trots så har ‘låglönesatsningen’ inget att göra med vad någon, hög eller lågavlönad, ska få i löneökning. ‘Låglönesatsningen’ är i stället ett sätt att smyghöja kravet om 4,4 procent.”

Det är avslöjande att Svenskt Näringsliv nästan på pricken kan ”beräkna” vilka lönekrav som LO:s fackförbund kommer att ställa. Det som dessa lönekrav har gemensamt är att de kommer att leda till reallönesänkningar för arbetarklassen. Enligt SCB:s senaste rapport från 15 november uppgick inflationstakten till 9,3 procent.  Denna inflationstakt har som bekant absolut inte haft något med någon lönerörelse att göra utan har helt andra orsaker.

I mitten av november höll gruvarbetare på LKAB:s arbetsplatser i Kiruna och Malmberget fackliga medlemsmöten, där man gemensamt röstade igenom krav på 20 procent i lönelyft i nästa års lönerörelse. Detta är naturligtvis den rätta inställningen!

Full kompensation för dyrtiden!

Högre lön på profitens bekostnad!

Ettårsavtal! Avtalen ut på beslutande medlemsomröstning!

Gör facket till en kamporganisation – enhet på klasskampens grund!

Kamp mot klassamarbetspolitiken!