lördag, maj 18, 2024

Rekordhöga hyreshöjningar

Den genomsnittliga hyran för en trea låg förra året på 8095 kronor Med årets höjning stiger det beloppet till 8513 kronor. Det motsvarar drygt 5000 kronor i ökade boendekostnader om året.

För hyresgäster är beskeden från hyresförhandlingarna en repris från 2023. Då sa man att höjningarna var de högsta på 30 år. Samma sak kan nu sägas 2024. Höjningarna har bara fortsatt att öka och snittet ligger nära 5,2 procent, mer än en procentenhet högre än i fjol. (Hem & Hyra)

Sedan början på förra året har hyrorna nu höjts med nästan 10%. Nästan var tredje person i Sverige bor i hyresrätt och har drabbats av dessa höjningar. Höjningarna är ett slag framför allt mot arbetarklassen som de senaste åren har fått se sin levnadsstandard urholkas. Många års löneökningar har utraderats.

Nu krävs organisering och aktiv klasskamp för att försvara arbetarklassens intressen. Hyresgästföreningen tar ingen aktiv kamp mot hyreshöjningarna. De fackliga organisationerna svek i den förra lönerörelsen.

Organisera er! Kämpa!