Husby: Protester mot höjda hyror

Husby Arbetarcentrum arrangerade protester mot hyreshöjningar, höjda matpriser och uteblivna löneökningar.

Den 29 oktober fylldes Husby torg av protester.

-Det räcker nu! Vi ser kraftiga prishöjningar på allt, men lönerna ligger stilla, sade Shamal Ali från Husby Arbetarcentrum som organiserat protesten. Man pekade på ICA-handlarnas rekordvinster som visar att matpriserna höjts betydligt mer än handlarnas omkostnader.

Arne Johansson från Norra Järvas Stadsdelsråd, kritiserade hyresvärdarnas krav på hyreshöjningar som innebär en hyreshöjning på 630 kronor per månad för en lägenhet som idag kostar 7000 . Det här är alldeles oacceptabelt konstaterade Arne Johansson. Vi har krävt att Hyresgästföreningen ska svara med ett nollbud. Tyvärr, har Hyresgästföreningen lagt ett motbud på 2,4 procent, det pekar mot en rutten kompromiss.

–Det är inte det “fattiga Husby” som demonstrerar idag, utan det “kämpande Husby” och det här är bara början, avslutade Shamal Ali och ledde sedan de församlade i en gående demonstration och ropade “Det räcker nu!”.