torsdag, mars 28, 2024

Fortsatt stöd till lokförarna!

Fackförbundet SEKO har lagt ett varsel om strejk. Efter flera månaders samtal strandade förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal mellan Seko och arbetsgivarorganisationen Almega Tågföretagen den 28 april.

Facket varslar nu om strejk: med ett första steg torsdagen den 11 maj klockan 15.00, steg två den 15 maj och steg tre den 18 maj, hotar facket ta ut sammanlagt 1.200 av förbundets 10.000 medlemmar i strejk. Varslet gäller Öresundstrafiken, SJ, Green Cargo och MTR Tunnelbanan i Stockholm. Seko varslar också om mertids- och nyanställningsblockad inom hela avtalsområdet.

Men SEKO är toppstyrt och står för en klassamarbetslinje. Många kämpande lokförare tvivlar på att förbundet kommer att ta striden fullt ut.

Seko tog snabbt avstånd från den ”vilda” strejken på pendeltågen i Stockholm.  Strejkvarslet nu handlar inte om ensambemanningen på pendeltågen. Seko trycker på två frågor: att få ett slut på sena schema-ändringar som omöjliggör ett planerat och normalt familjeliv, och att ge medlemmarna tid att återhämta sig mellan arbetspassen för att kunna säkra tillgången på personal inom järnvägstrafiken.

– Detta är inget annat än en modern form av livegenskap. En stor majoritet av våra medlemmar inom spårtrafiken har svårt att förena sitt arbete med fritid och familjelivet. Många ser bara en utväg och det är att sluta jobba i branschen. Ska man inte kunna ha familj och barn för att man arbetar i järnvägsbranschen? Våra medlemmar vittnar och att det aldrig har varit så många som börjat jobba i branschen men sedan slutat igen, säger Sekos förbundsordförande Gabriella Lavecchia i ett uttalande.

Ingen rättshjälp till pendeltågsförarna.

Den 17–19 april gick ungefär 200 lokförare inom pendeltågstrafiken i Stockholm ut i ”vild” strejk mot MTR:s, trafikförvaltningens och den politiska majoritetens med Socialdemokraterna, miljöpartiet och centerns beslut att ersätta tågvärdarna med kameror och införa ensambemanning på tågen. Pendeltågstrafiken lamslogs till 80 procent.

Efter strejken har MTR stämt 73 arbetare till Arbetsdomstolen. Bolaget anser att strejken var så effektiv att det ”normala” skadeståndet på 3 000 kronor per strejkande inte räcker; MTR kräver 6 000 kronor i skadestånd från var och en av de strejkande.  Men Seko-ledningen som står för en klassamarbetslinje vill inte förknippas med en ”vild” strejk. Därför vägrar de nu att ge rättslig hjälp till sina medlemmar när de ska ställas inför Arbetsdomstolen

I ett brev till Seko Lok Pendeln, undertecknat av förbundsjuristen Sofie Malmkvist, skriver förbundsledningen att den har ”fattat beslut om att inte bevilja rättshjälp för de medlemmar som deltog i den olovliga stridsåtgärden. Det innebär att Seko inte kommer att föra talan i målet i Arbetsdomstolen. Den huvudsakliga anledningen till beslutet är att Seko från början varit tydliga med att deltagande i en olovlig stridsåtgärd strider mot förbundets uppfattning och att de medlemmar som deltagit i stridsåtgärden brutit mot förbundets stadgar”.

Nu krävs en bred mobilisering för de strejkande tågförarna. Insamlingen sker via Förbundet Arbetarsolidaritets insamling.  Swisha till 123 699 29 52 eller betala till Bankgiro 418–6482. Märk betalningen med ”tågvärd”.

Stöd pendeltågförarnas strejkkassa!