Filippinerna: Nya folkarmén bekämpar regeringstrupper i provinsen Samar

Sedan december 2022 har mer än 1 000 armésoldater placerats i provinsen Samar för att förstärka de 21 bataljoner under 8:e infanteridivisionen som redan är verksamma i regionen. Enligt Filippinernas väpnade styrkor (AFP) är syftet med denna massiva utplacering att “krossa de fyra återstående gerillafronterna” inom New People’s Army (NPA), särskilt i norra Samar.

De nyanlända trupperna bestod av 74:e infanteribataljonen (som dragits ut från Basilan i Mindanao), 42:a infanteridivisionen från Quezon-Bicol-området och 4:e spanarbataljonen. Dessutom har AFP även placerat ut 550 nya soldater som avslutat sin utbildning i Camp Daza i Samar.

Den 24 december förra året sade Filippinernas kommunistparti (CPP) i ett uttalande att dessa AFP-enheter är ökända för att ha attackerat civila samhällen och för att ha begått omfattande kränkningar av mänskliga rättigheter i Agusan del Norte, Misamis Oriental, Bicol, Samar och Negros, där de kommer ifrån. Särskilt 42:a I infanteridivisionen var en del av AFP:s våldsamma mordvåg i Bicol, där ett offer mördats varje vecka sedan 2018.

Enligt rapporter sattes civila, särskilt medlemmar av massorganisationer som kämpar för böndernas rättigheter, till och med barn, under militärens kontroll. Vissa dödades eller utsattes för terrorbombningar av flygvapnet.

Dessa militära attacker har mötts av ökade gerillaoperationer från NPA i områden där fienden är relativt svag.

En grupp från NPA-Albay Santos Binamera Command överrumplade med hjälp av sprängämnen kommandotrupper från AFP:s 49:e infanteridivisionen den 15 februari i Ramay, Oas, Albay. En löjtnant var bland de tre soldater som dödades.

Samma NPA-kommando inledde framgångsrikt en partisanoperation den 20 februari i Cotmon, Oas, också i Albay, där två soldater från 31:a infanteridivisionen dödades. Enligt NPA-Albay var 31 infanteridivisionen den enhet som låg bakom massakern på fem bönder 2020 i Bulan, Sorsogon.

I provinsen Negros Occidental inledde NPA:s befäl vid Mount Cansermon en prickskytteoperation mot AFP:s 94:e infanteridivisionen där en person dödades och flera skadades. NPA-Negros hävdar att den 94:e infanteridivisionen är ansvarig för det brutala mordet på fyra röda kämpar i Santol, Binalbagan, den 20-22 juli förra året.

I den angränsande provinsen Negros Oriental inledde NPA:s Leonardo Panaligan-kommandooperationer den 12-21 februari i Bucala, Canlaon City och Guba, Vallehermoso. En ökänd våldtäktsman som dömts av folkdomstolen dödades och en vapensmugglare blev av med två skjutvapen och ammunition.

Den 23 februari förra året svarade Marco Valbuena, CPP:s informationschef, på frågor från media om NPA:s framgångsrika taktiska operationer i Bicol, att operationerna i Bicol “visar NPA:s förmåga att placera ut grupper var som helst för att slå till mot fiendens militära mål”.