Fascister planerade störta den tyska regeringen

Den 7 december genomförde den tyska polisen räder i 130 platser mot medlemmar i den nyfascistiska s.k. Reichsbürgerrörelsen. 3000 poliser deltog i insatsen och arresterade 50 misstänkta för att förhindra en potentiellt väpnad kupp som dessa medlemmar misstänks ha planerat. Av de arresterade finns bland annat aristokraten Heinrich Reuss, domaren och f.d. AfD-ledamoten Birgit Malsack-Winkemann, och flera medlemmar ur den tyska militären.

Reichsbürgerrörelsen är en nyfascistisk rörelse sammansatt av olika grupperingar med målet att återinföra det tyska kejsardömet 1871-1945 och krossa den nuvarande tyska borgerligt-demokratiska staten. Den tyska säkerhetspolisen bedömer att denna rörelse har ungefär 18 000 anhängare.[i] Bland annat har denna rörelse också inkluderat högerradikaliserade medlemmar ur den vaccinkritiska Querdanken-rörelsen samt anhängare av den konspiratoriska QAnon-rörelsen.

Detta är inte första gången som det uppdagas att fascister är aktiva i den tyska staten. 2020 upplöstes delvis den tyska försvarsmaktens specialförband KSK, när det visade sig att det fanns ett utbrett nätverk av fascister i deras led. Bland annat uppmärksammades en skandal 2017 när medlemmar i KSK deltog i en fest med avhuggna grishuvuden, vitmaktmusik och gjort Hitlerhälsningar.[ii] Även det nyfascistiska partiet Alternative für Deutschland som har 11% av riksdagsplatserna i tyska parlamentet blev övervakat av den tyska säkerhetstjänsten då man misstänkte att de hade som mål att underminera den borgerligt-demokratiska ordningen.[iii]

Det är uppenbart att fascistiska strömningar har en oroväckande närvaro i den tyska statsmakten och i samhället. Flera mord har begåtts av nyfascister mot personer av utländsk bakgrund de senaste åren, och så sent som 2019 ansåg statsrådet i Dresden (12:e största stad) att staden hade ett ”alarmerande naziproblem”.[iv]

[i] https://www.dw.com/en/germanys-far-right-reichsb%C3%BCrger-movement-larger-than-earlier-estimated/a-43580603

[ii] https://www.dw.com/en/ksk-german-special-forces-company-dissolved-due-to-far-right-concerns/a-54386661