Demonstration mot höjda hyror

Den 28:e november samlades hyresgäster och aktivister från Ort till Ort i en demonstration för att kräva stopp för de hyreshöjningar som Sundbybergs kommunala bostadsbolag Förvaltaren planerar att genomföra.

Demonstranternas krav är 0 % hyreshöjning vid renoveringar och 6 % hyreshöjningar vid 2023 års förhandlingar med hyresvärden. Man påpekar också att den galopperande inflationen har ökat priserna på mat och värme, vilket gör det väldigt svårt för hyresgäster att betala den ökande hyran, och riskerar därmed att bli hemlösa. Detta drabbar speciellt de som redan är ekonomiskt utsatta. Demonstrationen ägde rum utanför Sundbybergs kommunhus där deltagarna höll tal.

Förvaltarens hyreshöjningar är en del av hyresvärdarnas planerade avgiftshöjning på 10 % enligt hyresvärdarnas intresseorganisation Fastighetsägarna, som också deltar i förhandlingarna med Hyresgästföreningen om 2023 års hyra. Hyresgästföreningen har lagt ett motbud på 2,4 %, enligt Hem & Hyra. Fastighetsägarna anser dock att Hyresgästföreningens motbud är ”ett stort hot mot hyresrättens framtid”.

Bostadskapitalisterna försöker använda den rådande lågkonjunkturen för att ytterligare berika sig på arbetande folkets bekostnad. Hem & Hyra har tidigare rapporterat att det aldrig tidigare har varit mer lönsamt att äga hyreshus. Därtill ombildas allt fler hyresrätter till bostadsrätter i Stockholm vilket försvårar för dem som inte kan ta ett lån, och med en ökad låneränta från Riksbanken kommer ytterligare hårdare krav att ställas på dem som vill ansöka om bostadslån. Många Stockholmare är helt utanför de årslånga bostadsköer som finns, och har endast alternativet att hyra andra hand eller köpa bostadsrätt.