7 oktober, en recension av den första boken

Den just utgivna boken från Vaktel Förlag, ”7 Oktober – Hamas mot Israel: Myterna, Propagandan, Sanningen”, skriven av Ernesto Katzenstein, är mycket viktig. Boken behandlar den palestinska befrielserörelsens militära räd den 7:e oktober 2023, samt dess för- och efterspel. Den välskrivna boken behandlar ämnet grundligt utifrån olika kända källor. Den beskriver tydligt och sakligt vad som är känt och vad som hittills är okänt.

Boken är viktig eftersom just den 7:e oktober har blivit en vattendelare i det USA-imperialistiska blockets desinformations- och propagandakampanj. Sanningen är nämligen så besvärlig för dem att den inte får dominera nyhetsflödet.

Israel betecknar den palestinska befrielserörelsens väpnade räd in på det ockuperade området nära Gaza som ett massivt terrordåd. Frågan uppstår varför Israel tillverkar ett sådan vilseledande beskrivning?

Det gäller en enskild militär räd i ett krig som pågått i mer än 75 år. Men räden var ett katastrofalt nederlag för den sionistiska militären. De togs med överraskning och sprang i flera dagar runt som yra höns utan ledning och sköt i panik på allt som rörde sig, inklusive festivaldeltagare, väpnade bosättare och sina egna trupper.

Det palestinska anfallet var framgångsrikt, i meningen att de uppnådde vad de föresatt sig: att bryta sig ut ur Gaza, nedkämpa de nödvändiga militära utposterna, ta ett stort antal krigsfångar, för att sedan organiserat dra sig tillbaka. Naturligtvis gick inte allt efter plan. Man hade till exempel inte räknat med den pågående musikfestivalen. Den hade förlängts med en dag.

[Det var en] kraftfull påminnelse till världens folk om att de kan övervinna även förtryckarnas mest sofistikerade ultramoderna teknik och övervakningssystem och krossa dem – detta är ett annat utmärkande drag i detta krig. Gaza är helt omgivet av ”smarta” taggtrådsstängsel, vakttorn och sensorer för att upptäcka underjordisk aktivitet. Det finns en total övervakning av all telefonkommunikation och alla elektroniska signaler. De palestinska befrielsekämparna övervann varenda en av dem, bröt igenom gränsen och utdelade ett kraftfullt slag.

I den slutliga analysen avgörs segern inte av teknik utan av folkets beslutsamhet att kämpa och vinna. ”Våga kämpa, våga vinna.” Dessa ord av Mao Zedong har än en gång bekräftats i de palestinska kämparnas tappra handlingar.

– K. Muralidharan – ledande medlem i Indiens Kommunistiska Parti (maoisterna), som leder ett folkkrig som pågått i 50 år.

Denna sanning är farlig för den israeliska terrorregimen då den ifrågasätter grunden för deras existensberättigande. Sagan om en ond ”terrorattack” under en i övrigt ”fredlig” tid, syftar till att legitimera dagens folkmord och till att sprida falsk och vilseledande propaganda.

De faktiska händelser som beskrivs ovan, behandlas utförligt och från olika synvinklar i Ernesto Katzensteins bok. Boken har som bilaga Hamas egen förklaring till räden den 7:e oktober. Hamas är för en öppen internationell undersökning av vad som verkligen hände den 7:e oktober. Troligen kommer Israel att blockera varje sådant försök, av lättförståeliga skäl.

Svenska media kan inte tala om den 7:e oktober utan att kalla det en ”terrorattack”, samt tala om det ”terrorstämplade Hamas”, istället för den palestinska befrielserörelsen. Språket och de använda orden kommer direkt från USA-imperialismens och det sionistiska Israels propagandahandbok. Det är makabert att just Israel och USA tas som auktoriteter då det gäller att stämpla andra som terrorister. USA som sedan andra världskriget ligger bakom morden på miljontals oskyldiga människor för att inte tala om befrielsekämpar och kommunister. Vi vill påminna om USA:s förra utrikesminister Madeleine Albrights uttalande angående konsekvenserna av USA-imperialismens terror mot Irak, när hon frågades om sanktionerna mot Irak var värda den halva miljonen barndödsfall som de orsakat:

Jag tycker att det är ett mycket svårt val, men priset – vi anser att priset är värt det.

– Madeleine Albright

Israel är en stat som grundades av organiserade terrorligor, som bedrev terror främst mot palestinier och andra som bodde i området. Det är illustrerande hur klassintressen går före principer då den svenska borgarklassen och dess lydiga media nu föredrar att inte belysa den israeliska terrorstatens mord på en medlem i det svenska kungahuset – Folke Bernadotte.

Folke Bernadotte af Wisborg, född 2 januari 1895 i Stockholm (folkbokförd i Skeppsholms församling), död 17 september 1948 i Jerusalem (mördad av den sionistiska paramilitära gruppen Sternligan), var en svensk arméofficer, rödakorsledare och diplomat, som bar den luxemburgska adelstiteln greve af Wisborg. Han var son till prins Oscar Bernadotte och dennes hustru Ebba Munck af Fulkila och därmed kusin till Gustaf VI Adolf.

Som en del i den svenska imperialistiska borgarklassens propaganda i ämnet har man ofta tagit upp ämnet ”desinformation”. Ett nog så viktigt ämne. Katzensteins bok är i sin helhet ett slag mot den sionistiska desinformationen. En desinformation som svämmar över i svensk media och ofta har den israeliska krigsmakten som enda källa. Man kan säga att media desinformerar om desinformation. USA-blockets desinformation och lögner är OK att sprida men inte fakta eller vad den palestinska befrielserörelsen säger.

Det har gått så långt i debatten att välinformerade och kunniga skribenter väljer att jamsa med i borgarmedias desinformation för att de inte ”vill” ta debatten om vad som hände den sjunde oktober, utan istället koncentrerar sig på att förklara och bekämpa det pågående folkmordet. De är rädda att bli stämplade som ”terroristsympatisörer”. Ett exempel är Jan Guillou. I hans fall är troligen ett gott mått av fåfänga också inblandat. Han vill fortsätta att måla sig själv som gammal och erfaren radikal från 70 talet, i sin kolumn i Aftonbladet. Så här skriver han.

Hamas terrorattack den 7 oktober i år gick längre i spektakulär grymhet och hänsynslöshet än någonsin tidigare. I total och beräknande cynism måste Hamas ha förutsatt hur Israel skulle reagera. Det skulle bli den mest omfattande hämndaktionen någonsin, genom att bomba Gaza och döda tiotusentals civilpersoner. Möjligen tänkte sig Hamas att när Israel dödat så många obeväpnade män, kvinnor och barn att den arabiska och muslimska omvärlden inte stod ut så kunde det leda till storkrig genom en samlad attack mot krigsförbrytarstaten.

Sådana cyniska och antihumana kalkyler är bara möjliga i hägn av religiös fanatism. De massmördade palestinierna kommer ju i Hamas föreställningsvärld till Himmelriket som martyrer, det är Guds vilja att Israel skall förstöras osv.

– Jan Guillou, Aftonbladet, 19 november 2023

Det finns dock även gamla vänsterintellektuella från 70-talet som reser sig och kallar saker vid deras rätta namn. Göran Therborn, numera professor i sociologi, skriver så här i Clartés blog den 17 november 2023:

Israels Gazakrig går efter den koloniala regelboken: Förstör upprorsfolkets bostäder och försörjning, byar och städer, stryp deras tillgång till vatten och andra livsnödvändigheter. Bombardera dem, skjut dem. Driv ut de överlevande i öken eller annan vildmark. Israels planer på att driva ut de överlevande från Gaza till Sinaiöknen är offentliga och välkända och har haft USA:s (diskreta) stöd, som försökt locka Egypten med stora skuldavskrivningar om landet går med på det.

Den koloniala solidariteten överbryggar alla politiska skillnader inom den nordatlantiska koalitionen. Israels regering är ju en öppet rasistisk och delvis fascistisk regering med en ökänt korrupt premiärminister, en regim som socialdemokrater som Andersson, Scholz och Starmer eller liberaler som Biden och Macron inte skulle gå nära i vanliga fall. Men nu vallfärdar de till Tel Aviv för att visa sin lojalitet, medan israeliska ministrar uttalar sina innersta önskningar offentligt, att ta bort alla palestinier från Gaza, eller att fälla en atombomb över dem.

– Göran Therborn

Ernesto Katzensteins bok är viktig. Den är väldigt aktuell och utgiven när dess innehåll verkligen behöver spridas. Den är viktig då den uppenbarligen bemödar sig om att finna sanningen och fakta i ett mäktigt desinformationsflöde.

/ Masi