Uteslut Israel från Eurovision!

Dror Feiler skriver på sociala medier.

“Jag kommer att vara i Malmö och vara en av talarna på demonstrationen den 9/5. Kom med oss och demonstrera i Malmö den 9 och 11 maj! Tillsammans visar vi världen att vi står enade i solidariteten med det palestinska folket och att Israel INTE är välkomna till Malmö!

Israel står inför rätta för folkmord på den palestinska befolkningen. Att tyst se på är att vara medskyldig. Vi vill visa palestinierna att de inte är bortglömda och att omvärlden inte accepterar Israels krigsbrott.

Den 9-11 maj hålls årets Eurovision Song Contest (ESC) i Malmö. Omvärldens ögon kommer att riktas mot oss. Allt tyder på att Israel kommer att få delta trots deras pågående brott mot mänskligheten. Det är absurt och upprörande att Israel sjunger medan bomberna faller. Ryssland uteslöts från att delta i ESC efter invasionen av Ukraina. Att utesluta Israel är nu självklart!

Att låta Israel delta i ESC är att acceptera och normalisera folkmordet på den palestinska befolkningen. Att stoppa Israels deltagande hade däremot varit en röst för fred och för solidaritet med det kämpande palestinska folket.

Vi uppmanar alla att delta i de kommande protesterna. Tillsammans visar vi världen att vi står enade i solidariteten med det palestinska folket och att Israel INTE är välkomna till Malmö!

Stoppa Israel – För fred och ett fritt Palestina!”

* * *

Från Wikipedia: Dror Elimelech Feiler, född 31 augusti 1951 i Tel Aviv, Israel, är en israelisk-svensk tonsättare, musiker (bland annat saxofonist), konstnär och politiker (vänsterpartist), bosatt i Stockholm sedan 1973.