fredag, april 19, 2024

Taxistrejk i hela landet

Taxiförare i hela landet gick offline under 24 timmar i protest mot usla arbetsvillkor.

Samtidigt som en förhandling mellan Taxiunionen och Uber ägde rum i tisdags samlades förare för demonstration utanför kontoret i Stockholm.

I stället för att ta körningar parkerade förarna i garagen och vägrade att koppla upp sig mot företagens appar under 24 timmar.

Genom att organisera sig försöker Taxiunionen göra folk medvetna om arbetssituationen de befinner sig i – och inte minst tvinga taxiappbolagen att förbättra sina ekonomiska villkor.

I november skickade Taxiunionen ett kravbrev till Uber där de krävde att priserna måste höjas för att taxiförarna ska kunna gå runt.

Taxiapparna har i dag ett snittpris på runt 159 kronor per resa. Samma siffra hos Taxi Stockholm landar på 356 kronor. Samtidigt tar appföretagen själva mellan 20 och 25 procent av resorna – vilket Taxiunionen kräver sänks till 15 procent.

Taxiunionen är en ideell förening för dem som arbetar inom taxi & bud.

Föreningens mål är att vara en gemensam röst och genom olika initiativ vill Taxiunionen påverka och förbättra taxibranschen.

Genom information och samverkan med allmänheten, olika aktörer inom branschen och myndigheterna vill föreningen skapa förutsättningar för lika villkor i taxibranschen.

Stöd taxiförarnas kamp!