Striden mot Toys R Us

Tesla fortsätter att säga nej till ett svenskt kollektivavtal. Detta är inte första gången som ett amerikanskt storbolag försöker införa en amerikansk företagskultur i Sverige.

Hösten 1994 öppnade den amerikanska leksaksjätten Toys R Us butiker på tre orter i Sverige: Stockholm, Malmö och Göteborg. Butikerna anställde många människor inför öppnandet och julhandeln. Men på våren var personalbehovet lägre och nästan två tredjedelar av personalstyrkan blev avskedade.

Arbetsmiljön på företaget präglades av övervakning och fönster var låsta för att undvika stölder. De anställda tvingades underteckna dokument på engelska där de skulle ta på sig ansvaret om det hände en olycka.

Under våren 1995 vägrade företaget att skriva under det kollektivavtal som Handelsanställdas Förbund ville ha och i maj inleddes en strejk i butikerna.

Efter hand växte blockaden mot företaget med sympatiåtgärder från allt fler. Transport vägrade köra ut varor och Sjöfolksförbundet blockerade transporter till sjöss. Fastighets vägrade städa och Kommunal slutade hämta sopor. När företaget fortsatt vägrade att skriva på avtal gick också Seko in och stoppade postförsändelser och möjligheten att använda postgiro.

Strejken var mycket polariserande. Många tog sig till företagen för att visa sympati för de strejkande, men det ordnades också motdemonstrationer av olika högerorganisationen.

”Maffiametoder”, var nuvarande stadsministern Ulf Kristerssons beskrivning av strejken i en debatt i TV4:s morgonsoffa med Handels ordförande Kenth Pettersson. https://youtu.be/1yWYqwI2J8U

Efter några månader blev trycket för stor och i början av augusti flög Toys R Us vice vd Richard Cudrin till Stockholm för att själv förhandla om ett avtal med Handels ordförande.

Ett avtal undertecknades den 2 augusti. Enligt boken Strejken på Toys R Us gick de båda männen in i ett enskilt rum och kom ut fem minuter senare – med ett avtal.

Under hösten valde de amerikanska ägarna till Toys R Us att sälja sina butiker till ett danskt företag och idag finns Toys R Us-butikerna inte kvar, vare sig i Sverige eller resten av världen då företaget har gått i konkurs.

Walter Isaacson berättar i sin aktuella biografi om Teslagrundaren hur en ung tekniker som råkade vara på plats drabbades när Musk fick ett utbrott på en fabrik. En robot i fabriken stod inte i linje med angränsande utrustning. ”Hörrudu, den här linjerar inte. Är det du som gjort det här?” ”Du är en idiot. Stick härifrån fort som fan och kom inte tillbaka”.

Teknikern fick sitt avskedsbrev samma kväll. Hans chef sparkades en vecka senare. Och dennes chef fick gå veckan därpå. Det finns dom som vill tillbaka till dessa tider, när arbetarna helt saknade rättigheter. Men exemplet Toys R Us visar att de går att tvinga amerikanska storföretag på knä.