Stockholm: största hyreshöjningen på 30 år

Hyrorna för 77 000 hyresrätter i kommunala bolag i Stockholm är klara. Ett ramavtal som omfattar privatvärdar med cirka 100 000 lägenheter i Stockholm är också undertecknat och rekommendationen är en höjning på 4,75 procent för de flesta lägenheterna och med 3 procent för bostäder med högst hyra. Det är den högsta hyreshöjningen på flera decennier. ”Bra med ett beslut” tycker Hyresgästföreningens förhandlare. ”Katastrof” menar Nätverket Nej till Marknadshyra.

När det gäller de kommunala bostadsbolagen Familjebostäder, Svenska bostäder och Stockholmshem kom de inte alls överens med Hyresgästföreningen. Bolagen strandade tidigt förhandlingarna tidigt och överlät till Hyresmarknadskommittén att fälla ett avgörande. Till slut beslutade en skiljedomare om en hyreshöjning för majoriteten av hyresgästerna på 4,76 procent. Höjningen är retroaktiv från årsskiftet.

Elin Gauffin är aktiv i nätverket Nej till marknadshyra – Ja till en social bostadspolitik, och är kritisk till Hyresgästföreningens agerande.
– Det är ett misslyckande. Hyresgästföreningen måste ändra strategi. Man borde från början satt hårt mot hårt och krävt minushyra eller fryst hyra och sedan direkt backat upp med massmobiliseringar och hot om hyresstrejk säger hon till tidningen Internationalen.
– Hyresgästerna har sämre ekonomi, tvingas redan idag lägga en större andel av sin ekonomi på boendet än villaägare och bostadsrättsägare, och har aldrig fått stödpaket under kriser. Vi har svårare att klara av de höga matpriserna. Hyreshöjningarna är som en käftsmäll.

– Varför fick inte hyresgästerna sänkt hyra under alla år som bolagen fick sänkta räntor? Hur kan bolagen hävda att de tyngs av ökade kostnader när de gjorde 2,7 miljarder i vinst förra året? Varför ifrågasätts aldrig bostadsbolagen – om några så är det ju de som driver upp inflationen med sina hyreschocker.