Nej till chockhöjda hyror

Den 9 januari demonstrerade hyresgäster utanför Stockholmshem, Svenska Bostäder och Familjebostäders kontor för att trycka på i förhandlingsprocessen om årets hyror. Det oförskämda kravet på 8,7 procents hyreshöjningar har fått stockholmarna att koka och Hyresgästföreningen hade kallat till protesterna. Nätverket Nej till marknadshyra Ja till en social bostadspolitik backade upp med mobilisering, tal, banderoller, megafoner och krav på frysta hyror.

Trehundra hyresgäster samlades utanför Stockholmshems kontor vid Hornsgatan i Stockholm. Samtidigt genomfördes liknande protester utanför Svenska Bostäder i Vällingby och Familjebostäders kontor i Hammarby sjöstad. Man protesterade mot Allmännyttans skambud på nära nio procent i årets hyresförhandlingar – som bolagen dessutom strandat för att ge den partsammansatta så kallade Hyresmarknadskommittén makt att besluta om höjningarna.

Medan nätverket Nej till marknadshyra och många av de protesterande krävde frysta hyror i dagens ekonomiskt svåra läge lade Hyresgästföreningen sitt motbud på 2,8 procent varvid bolagen lämnade förhandlingsbordet.

De allmännyttiga bolagen, som ägs av Stockholms stad, är hyresvärdar för 75 000 lägenheter med 150 000 hyresgäster och gjorde år 2021 sammanlagda vinster på nära två miljarder kronor.

Nu är det nog! Stoppa hyreshöjningarna!