Magdalena Anderssons månadslön matchar Ulf Kristerssons

Medellönen i Sverige ligger på 37 100 kronor, d.v.s. samtliga löneinkomster dividerat med antalet lönearbetare i Sverige. Men vissa lönearbetare – läs partiledarna – tjänar betydligt mer än medellönen.

Ulf Kristersson (Moderaterna) tjänar 184 000 kr i månaden, men det gör också Magdalena Andersson (Socialdemokraterna). Det är tydligen viktigt att hennes lön kan matcha Ulf Kristerssons. Glöm inte att den förre socialdemokratiske statsministern Göran Persson kunde dra sig tillbaka och tillsammans med hustrun, Anitra Steen, tidigare generaldirektör och vd för Systembolaget, utan vidare kunde införskaffa sig en herrgård i Sörmland med sina sparade medel. Göran Perssons ”största” insats var att han att genomdrev kommunaliseringen av skolan, vilket öppnade dörren för det korrupta friskolesystemet.

Övriga partiledare har följande månadslöner (i fallande ordning):

Ebba Busch (Kristdemokraterna): 174 600 kr

Johan Pehrson (Liberalerna): 159 600 kr

Muharrem Demirok (Centerpartiet): 153 492 kr

Jimmie Åkesson (Sverigedemokraterna): 146 500 kr

Märta Stenevi (Miljöpartiet): 73 000 kr

Per Bolund (Miljöpartiet): 73 000 kr

Nooshi Dadgostar (Vänsterpartiet): 73 000 kr

Men till skillnad från de båda språkrören i Miljöpartiet betalar Nooshi Dadgostar partiskatt till Vänsterpartiet. Vänsterpartiets partiskatt innebär att alla riksdagsledamöter, borgarråd, kommunalråd etcetera i partiet enbart får behålla 29 750 kr i nettolön (2021). Men den nominella lönen är i och för sig pensionsgrundande.

Partiledarna för Miljöpartiet och Vänsterpartiet erhåller helt enkelt riksdagsarvode. En gång i tiden låg riksdagsledamöternas löner på samma nivå som adjunkternas, d.v.s. gymnasielärarnas. Men idag finns det inga gymnasielärare som tjänar 73 000 kr i månaden. Riksdagsledamöterna har lämnat gymnasielärarna bakom sig, eftersom de i praktiken sätter sina egna arvoden.

Källa: Dagens Nyheter 10/5 2023