Jose Maria Sison har gått bort

Filippinernas Kommunistiska Parti meddelar:

”Det senaste århundradets största filippinare lämnade oss fridfullt i går kväll.

Prof. Jose Ma. Sison, grundande ordförande för Filippinernas kommunistparti, avled omkring kl. 20.40 (filippinsk tid) efter att ha varit inlagd i två veckor på ett sjukhus i Utrech i Nederländerna. Han blev 83 år gammal.

Det filippinska proletariatet och det arbetande folket sörjer sin lärare och ledstjärna.

Hela Filippinernas Kommunistiska Parti ger den högsta möjliga hyllning till sin grundande ordförande, store marxist-leninistiska-maoistiska tänkare, patriot, internationalist och revolutionär ledare.

Även när vi sörjer, lovar vi att fortsätta att ge all vår styrka och beslutsamhet för att föra revolutionen framåt, vägledda av minnet och lärorna från folkets älskade Ka Joma.

Låt Ka Jomas odödliga revolutionära anda leva vidare!

17 december 2022”

Kommunistiska Arbetarföreningen beklagar djupt Jose Maria Sisons bortgång. Han vigde sitt liv åt den revolutionära kampen i Filippinerna mot USA-imperialismen, feodalismen och byråkratkapitalismen – för den filippinska arbetarklassens och det filippinska folkets befrielse från förtryck och utsugning. Han är ett stort föredöme för alla revolutionärer och alla revolutionära partier i hela världen genom sin uthålliga och outtröttliga kamp och självständiga och skapande tillämpning av maoismen. Vi är förvissade om att Filippinernas Kommunistiska Parti kommer att rätt förvalta hans revolutionära arv.

Fler uttalanden kan läsas här https://philippinerevolution.nu/!