Iran: Protesterna sprider sig

Även fast anställda inom Irans oljeindustri anslöt sig till en strejk som utlysts av kontraktsanställda oljearbetare och att de la ner arbetet den 29 oktober för att protestera mot regeringens tillslag mot en våg av landsomfattande demonstrationer efter att Mahsa Amini, dog i häktet i förra månaden.

Strejken bland arbetarna inom den petrokemiska industrin kan lamslå en nyckelsektor i Irans ekonomi, som redan är hårt drabbad av internationella sanktioner.

Organizing Council of Oil Contract Workers in Iran meddelade den 27 oktober att kontraktsanställda inom den petrokemiska industrin kommer att strejka från och med den 29 oktober i solidaritet med den folkliga revolten mot regeringens förtryck.

Rådet meddelade den 28 oktober att de fast anställda oljearbetarna också kommer att ansluta sig till sina kontraktsanställda kollegors strejk från och med den 29 oktober.

Rådet sade i ett uttalande att de strejkande kräver omedelbar frigivning av fängslade demonstranter, inklusive mer än 250 av deras kollegor, samt alla politiska fångar.

Den Oslo-baserade gruppen Iran Human Rights säger att nedtryckningarna har dödat minst 215 personer, inklusive 27 barn. Myndigheterna har ännu inte tillkännagivit någon dödssiffra, men statliga medier har sagt att omkring 30 medlemmar av säkerhetsstyrkorna har dödats.

Strejker har rapporterats i flera städer under de senaste dagarna, särskilt i de södra områdena där Irans oljeindustri – en av de få sektorer i ekonomin som kan ge intäkter – är belägen.