torsdag, april 18, 2024

Inflationsbrytande avtal avslutar strejkvåg i Peel Ports som inleddes i september

Liverpools hamnarbetare firar en stor seger efter att fackförbundet Unite har fått till stånd ett löneavtal som är värt mellan 14,3 och 18,5 %.

Hamnarbetare i Liverpool som är anställda av Peel Ports har fått löneökningar på mellan 14 och 18 procent plus, beroende på yrkeskategori, efter att hamnarbetarnas fackförbund Unite har lyckats få till stånd ett avtal.

Vid ett massmöte som hölls i hamnen röstade omkring 600 arbetare med överväldigande majoritet för avtalet, som förhandlades fram tidigare i veckan.

Hamnarbetarna använde sig av en taktik som de kallar “eskalerande strejk” och “strejk plus” som i korthet innebär att man inte tog ut alla medlemmar i strejk på en gång utan gradvis trappade upp strejken.

Hamnarbetarna kommer nu att återuppta sina normala arbetsuppgifter, vilket innebär slutet på en våg av eskalerande strejker som inleddes den 19 september. För att vinna var det viktigt att Unite-medlemmarna genomförde en beslutsam strejk, men också att “strejker plus” användes som hävstång.

Unites generalsekreterare Sharon Graham sade: “Detta är en mycket viktig seger för Unites medlemmar i Liverpools hamnar. Våra medlemmars beslutsamhet vid strejken och Unites “strejk-plus”-strategi har tvingat företaget att se till att ta sitt förnuft till fånga och göra det rätta. Gör inga misstag – Unite kommer att fortsätta att kämpa för jobb, löner och villkor och försvara arbetstagarna obevekligt.”

Sedan Sharon Graham valdes till generalsekreterare har Unite anställt revisorer och ekonomer för att genomlysa komplexa och ogenomskinliga företagsfinanser för att ställa företagen till svars. Hävstångsstrategier som genomförts för att identifiera och rikta in sig på dolda beslutsfattare i företagen har också blivit en integrerad del av kampen vid olika tvister.

Under det senaste året har detta resulterat i att över 81 procent av de mer än 450 tvisterna har vunnits, vilket har lett till att 200 miljoner pund extra har hamnat i arbetarnas fickor.

Bobby Morton, nationell representant för Unite, sade: “Det hårda arbetet och solidariteten hos våra medlemmar och representanter på Peel Ports, i kombination med fackföreningens strategiska taktik, har gett resultat. Denna seger är ytterligare en påminnelse om varför de som vill förbättra sin lön och sitt arbetsliv bör gå med i Unite och bli en del av kampen för ett bättre avtal.”