Fördöm Israels och USA:s upptrappning av kriget i Mellanöstern

Marco Valbuena | Chief Information Officer | Filippinernas kommunistiska parti 04 augusti 2024

Filippinernas kommunistiska parti (FKP) fördömer den USA-stödda israeliska sionistregimen för dess senaste attacker som alla syftar till att trappa upp kriget i Mellanöstern.

Israel genomförde i förra veckan det fräcka mordet på Hamas politiske ledare Ismail Haniyeh i hans residens i Teheran, Iran och på Hizbollahs högste befälhavare Fuad Shukr i Beirut, båda inom loppet av några timmar. Attackerna syftar helt klart till att ytterligare öka spänningarna och utlösa en större väpnad konflikt för att tillfredsställa de sionistiska ledarna i Israels krigshets.

Dessa attacker genomfördes mitt under Israels obevekliga folkmordskrig i Gaza, där man släpper bomber över flyktingläger och områden med humanitära tjänster och dödar palestinier i mängder. Israel har också intensifierat sin mordkampanj på Västbanken. För två veckor sedan inledde Israel också missilattacker mot militärbaser i Jemen. I april utförde Israel också mordet på två iranska generaler på Teherans konsulat i Damaskus i Syrien, vilket Iran har svarat på med en aviserad och väl avvägd vedergällning.

Israel genomförde de senaste attackerna stärkt av Biden-regeringens försäkringar om fortsatt militärt och politiskt stöd, som uttrycktes under ett statsbesök i USA av Israels premiärminister Benjamin Netanyahu en vecka tidigare.

Den amerikanska regeringens offentliga hållning att uppmana till en nedtrappning av konflikterna avslöjas som rent hyckleri, eftersom den redan har beordrat hangarfartygsgruppen USS Abraham Lincoln att segla till Mellanöstern för att stödja Israel, och beordrat alla sina medborgare att lämna Libanon i uppenbar förberedelse för att genomföra en attack mot landet. USA:s uppmaning till nedtrappning samtidigt som man sätter fart på sin krigsmaskin skiljer sig inte från USA:s uppmaning till eldupphör i Gaza, samtidigt som man fortsätter att förse Israel med bomber och stridsflygplan.

De upprepade attackerna och upptrappningen av konflikten från det USA-stödda Israel måste fördömas av fredsälskande folk runt om i världen. Syftet med dessa attacker är att framkalla en ännu större vedergällning från Iran och Libanon. Israel hoppas kunna utlösa en ännu större konflikt i Mellanöstern för att bana väg för ett större militärt ingripande från USA:s sida och attacker mot länder som har motsatt sig den israeliska sionismen och USA:s hegemonism i Mellanöstern. Detta scenario måste till varje pris motarbetas, eftersom det kommer att leda till en ännu större katastrof för miljontals människor i regionen.

Från https://philippinerevolution.nu/statements/denounce-israel-and-us-war-escalation-in-the-middle-east/