Frankrikes imperialistiska ”logik” fortsätter i Nya Kaledonien

Vi har skrivit om Nya Kaledonien tidigare se EU kolonialismen består

Trots att det gått mer än 50 år sedan det imperialistiska Frankrikes nederlag i Vietnam och Algeriet har man tydligen inte lärt sig sin läxa.

Efter den franske presidenten Macrons beslut att dra tillbaka förslaget om “förenkling” av medborgarskapet i Nya Kaledonien har den franska borgarklassens hämndlystnad bara ökat.

Det franska förslaget var att inkludera alla franska medborgare med mer än tio års bosättning i Nya Kaledonien som medborgare i det franska territoriet, vilket effektivt skulle stärka rösterna för motstånd mot självständighet.

Det var en klumpig manöver för att begränsa de kinesiska1 och ryska imperialisternas växande inflytande i Nya Kaledonien.

Kanakerna revolterade i trots och liv gick till spillo.

Men den franska imperialismen kunde inte försona sig med med sitt nederlag.

På morgonen den 19 juni genomförde polisen i Nouméa en razzia i Den kaledoniska unionens (UC) lokaler i Magenta och de främsta ledarna för CCAT (Coordination Cell for Field Actions) arresterades på väg till en presskonferens. En husrannsakan ägde rum och elva medlemmar av CCAT, varav de flesta också är politiska och fackliga ledare, sattes i polisförvar på flera mycket allvarliga anklagelser, relaterade till organiserad brottslighet, under en period av 96 timmar (4 dagar).

Fredagen den 21 juni samlades kanaker i hela Nya Kaledonien till stöd för de gripna CCAT-ledarna, däribland generalkommissarie Bichou Tein. De arresterade ledarna har deporterats till Frankrike för att ställas inför rätta, vilket innebär att de berövas rätten att försvara sig inför en jury bestående av jämlikar.

Detta är ren och skär kidnappning.

Långt ifrån att dra nytta av Macrons tillbakadragande av medborgarskapsändringarna för att trappa ner spänningarna i Nya Kaledonien, har de franska imperialisterna bara lyft en tung sten för att släppa den på sina egna fötter.

Möten till stöd för de deporterade kanakerna har redan hållits i stora städer i Frankrike.

Och i Nya Kaledonien har kanakaktivister fortsatt att samlas och kräva att deras kidnappade kamrater ska återvända.

De kommer inte att låta sig skrämmas av franska kolonialtrupper eller pro-fransk beväpnad milis.

De vill att alla anklagelser mot ledarna för CCAT och hela Kanaks självständighetsrörelse läggs ned.

Solidaritet med hela den kanakiska självständighetsrörelsen!

Artikel är baserad på:

Vad ligger bakom upproret i Nya Kaledonien?

Här är en video från nya sajten https://thered.stream av ett team som kalla sig ”red.media”, en akronym som står för ”revolutionära utbildande domumentärer”.

“Frankrike vill inte förlora Nya Kaledonien. Macron anländer till Nya Kaledonien, till Kanaky, och han tror att han är i Frankrike.” red talade med Dominique Fochi, ledare för det självständighetsförespråkande partiet Union Calédonienne, som redogör för den brutala historien om fransk kolonialism och pågående nybyggarkolonialism som ligger till grund för det våld som har skakat ögruppen i Stilla havet de senaste veckorna.