Förbjud utstationerade svartfötter i Sverige!
Tesla vägrar fortfarande att teckna kollektivavtal för sina anställda i Sverige. Det innebär att de anställda saknar garantier för löneutveckling, försäkringar, pensioner och arbetsmiljöskydd.
Tesla försöker framställa sig som ett modernt och nyskapande företag men tar till metoder från arbetarrörelsens barndom i slutet på 1800-talet. I stället för att förhandla försöker Tesla runda konfliktåtgärderna på alla sätt de kan. Deras strejkbryteri är organiserat, oacceptabelt och provocerande.
Strejkbryteri är ett allvarligt brott mot solidariteten. Arbetarrörelsen har beslutsamt bekämpat alla former av strejkbryteri. Amalthea år 1908 och Ådalen 1931 vittnar om strejkbryteriets betydelse.
Allt fler anställda på Tesla väljer nu att bli medlemmar i IF Metall och gå ut i konflikt. Strejken har växt. Men Tesla har importerat ”utstationerade” svartfötter från andra EU‑länder.
Strejkbryteri har åter aktualiserats i Teslakonflikten – en konflikt med ett företag som vägrar att acceptera den svenska kollektivavtalsmodellen, ägt av en av världens rikaste män, Elon Musk.
EU har tvingat på sina medlemmar ”utstationering av arbetstagare” i förordning (2017:319) och det finns inga regler mot utstationering av strejkbrytare. I en motion till IF Metalls kongress föreslogs ett förbud mot utstationering av strejkbrytare. Motionen krävde att ”arbetsgivare får inte på något sätt i egen regi eller genom entreprenad utnyttja utstationerade arbetstagare som strejkbrytare i tillåten arbetsmarknadskonflikt som strejk och blockad.” (Motion B67 från medlem Alfonso Ramirez avdelning 15 Stockholms län)
Motionen föreslog att förbundsstyrelsen skulle få i uppdrag att verka för att förbud mot utstationering av strejkbrytare i utstationeringsdirektivet.
Arbetsgivares organiserade import av strejkbrytare upphörde i stort efter sprängningen av strejkbrytarbåten Amathea1908. Men mellan 1899 och 1938 var det, genom Åkarplagen, straffbart att påverka strejkbrytare att lägga ned arbetet. Kampen mot strejkbryteriet var viktigt för arbetarrörelsen. Bakgrunden till massakern på arbetare i Ådalen 1931 var kampen mot strejkbrytare som tagits in i en långvarig strejk. Genom denna kamp skrevs det in i ”Huvudavtalet” från 1938 att arbetare fick vidta åtgärder mot strejkbrytare under pågående konflikt.
Att Tesla nu återigen för in organiserat strejkbryteri i Sverige är oacceptabelt. Metalls förbundsstyrelse vågade inte ställa sig bakom kraven i motionen. Tesla har gått från att vara ett populärt bilmärke till att få en pariastämpel på sig. Metall har definitivt opinionen med sig i kampen för ett kollektivavtal men Metalledningens feghet gör att konflikten dras ut i det oändliga.
Metal funderar, inte helt förvånande, på att ge efter för Tesla och överge målet att tvinga fram ett kollektivavtal, har det nyligen framkommit.
”Det allra enklaste sättet är att teckna ett kollektivavtal, men nu är inte det möjligt, eller har hittills inte varit möjligt, och då måste vi hitta alternativa lösningar, så vi öppnar för diskussioner. Men i slutändan handlar det om hur vi kan garantera tryggheten säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson till Ekot.” Hämtat från Aftonbladet den 27 juni.
Det är dags att skärpa konflikten mot Tesla och att föra den till seger!
De strejkande arbetarna måste aktivt driva detta underifrån då Metal verkar vara beredda att kapitulera.