I början av oktober gick ett tjugotal bud vid Wolt ut i strejk. Woltbuden är missnöjda med lön och arbetsvillkor. Den här gången blev strejken kortvarig. Nu ska kraven från matbuden utvärderas av företaget, som ska återkomma med besked nästa vecka.
– Om det behövs kommer nästa strejk att vara längre och starkare, säger Vahid Matak till Nerikes Allehanda.
I onsdags gick Wolt-bud i Örebro ut i en vild strejk i protest mot försämrade villkor. Det främsta kravet är att grundersättningen återställs till 40 kronor per leverans. Efter företagets sänkning för två år sedan är den bara 29 kronor per leverans.
I mars i år strejkade Wolts matbud i Norrköping. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande i Norrköping.
Buden vittnar om slavliknande förhållanden där de bara får betald för tid när de ”är i tjänst” – levererar en order – vilket tvingar fram arbetsdagar, med väntan på uppdrag, på upp till tolv timmar. Sju dagar i veckan. Och trots det till en lön omöjlig att leva på, för vissa 10 000 kronor i månaden efter skatt.
Wolt avvisar krav
Buden i Norrköping strejkade för högre löner Men Wolt är tydliga i sitt svar: Buden kommer inte att få högre lön.
–Gällande ersättning så ligger vi bra till i branschen, sa Richard Lindén, operativ chef på Wolt till Norrköpings tidningar.
Wolt vill inte betrakta sig som arbetsgivare, och därmed tvingas ta arbetsgivaransvar. I stället säger man att är matbuden är egenföretagare eller frilansar anslutna till andra bolag.
Arbetsmiljöverket har tidigare beslutat att Wolt trots det har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Beslutet överklagades och Wolt fick först rätt i förvaltningsdomstolen. Men i slutet av förra året slog förvaltningsrätten, den högre domstolen, fast att plattformsföretaget trots det har arbetsmiljöansvar för matbuden.
Knepen för att kunna pressa arbetarklassen är många.
Stöd Wolt-arbetarnas kamp!
Strejkande Woltarbetare i Grekland