Indien åtalar författaren Arundhati Roy

Arundhati Roy i 2012. (Vikramjit Kakati, Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0)

Indien åtalar författaren Arundhati Roy(Texten är översatt från Steigan.no – https://steigan.no/2024/06/india-straffeforfolger-forfatteren-arundhati-roy/)Modi-regeringen planerar att ställa den världsberömda författaren inför rätta enligt en drakonisk antiterroristlag.

Indien kommer att åtala den Booker Prize-vinnande författaren Arundhati Roy för hennes uttalanden för 14 år sedan om landets oroliga Kashmirregion. Detta har väckt allvarliga frågor om den indiska demokratin, skriver Ullekh NP.

En del lokala kommentatorer ser detta beslut som ett vårdslöst budskap från Modi-regeringen om att de bakslag som den drabbades av i det senaste parlamentsvalet inte innebär att den kommer att överge sin hårdföra nationalism.

Det styrande, pro-hindutva Bharatiya Janata Party (BJP) lyckades inte vinna en förväntad absolut majoritet i valet 2024, vilket gjorde partiet beroende av regionala partners i en regnbågskoalition. BJP förväntades tona ned sin politik som utgår från hinduismen och mildra sin hållning mot oliktänkande. Valresultatet chockade premiärminister Narendra Modi.

Kashmirs guvernör VK Saxena gav den 14 juni polisen tillstånd att åtala Roy och den tidigare professorn Sheikh Showkat Hussain vid Central University of Kashmir enligt lagen om förebyggande av olaglig verksamhet (UAPA).

UAPA har varit i kraft sedan 1967 som en antiterroristlag, men i augusti 2019 skärpte Modi-regeringen lagen genom att ändra den så att den “inkluderar en bestämmelse om att en person kan utpekas som terrorist”. Innan dess kunde endast organisationer klassas som terroristorganisationer.

Flera oppositionspartier har kritiserat ändringen och menar att den nya lagen saknar bestämmelser för att kontrollera missbruk. Lagstiftningen har också kritiserats för att ha en låg andel fällande domar.

Den har överklagats av flera personer till Supreme Court, landets högsta domstol. Artikel 19 i den indiska konstitutionen ger rätt till “yttrande- och åsiktsfrihet”.

I februari i år drog dock de individer och grupper som hade ifrågasatt bestämmelsernas konstitutionella giltighet tillbaka sina överklaganden.

Delhis guvernörsämbete sade i ett uttalande:

“Roy och Hussain hade enligt uppgift hållit provocerande tal vid en konferens som anordnades under parollen ‘Azadi – The Only Way’ den 21/10 2010 i LTG Auditorium, Copernicus Marg, New Delhi. De frågor som diskuterades och talades om vid konferensen handlade om “Kashmirs separation från Indien”.

Kashmir är ett öppet sår

Kashmirs status är en källa till evig oenighet. Det var ett furstendöme under det brittiska imperiet efter det första Anglo-Sikhiska-kriget, och Amritsarfördraget etablerade Jammu och Kashmir som en furstestat under den brittiska kronan. När Indien delades 1947 var området omtvistat. Idag är området uppdelat mellan Indien och Pakistan. Indien kontrollerar Jammu och Kashmir och Ladakh, Pakistan kontrollerar Azad Kashmir och Gilgit-Baltistan. Läs mer på Wikipedia: Kashmir.

Modis regering kommer att slå ner på alla tal som utmanar den hindunationalistiska ståndpunkten om Kashmir. Därav denna absurda anklagelse mot ett uttalande som gjordes för nästan femton år sedan.

Oktoberförlaget har tidigare gett ut Arundhati Roys ”Vandra med kamrater”, som handlar om den guerilla som leds av Indiens Kommunistiska Parti (Maoisterna) – se https://oktoberforlaget.se/produkt/vandra-med-kamrater-arundhati-roy/

SVT Play har just nu ett aktuellt program om och med Arundhati Roy. Det är programmet “Babel” från 26 april 2024. https://www.svtplay.se/video/jEqXQg5/babel/arundhati-roy-carl-johan-vallgren-david-norlin.se speciellt minuterna 14 till 22.