I dagarna har det ryska ro-lo fartyget ”Adler” tvingats ankra i ett härför designerat område, utanför Nyhamnsläge i Norra Öresund, på grund av påstått maskinhaveri. Inget konstigt i detta. Det är en relativt vanlig händelse och naturligtvis kontrollerar Kustbevakningen fartyget då ankarplatsen inte är idealisk i vanligtvis förekommande västliga vindar. Men man verkar gå långt utöver detta för att tillfredsställa sina uppdragsgivares krav. Man har enligt Ekot använt den nationella insatsstyrkan. Någon motivering för detta har inte angivits. Vidare vet man nu vad lasten innehåller men vägrar att ange vad det är. Kanhända är det något väldigt odramatiskt så att kunskap om den som skulle förta den eftersträvade effekten. Vidare avslutas en Ekorapport med att det har konstaterats att det inte föreligger någon fara för allmänheten, precis som om man kan anta att ett haveri på ett ryskt fartyg automatiskt skulle innebära en sådan fara. Det är ett led i en eftersträvad skrämselrapportering.
Men fartyget ligger under USA och EU sanktioner och då blir plötsligt denna alldagliga händelse en stor nyhet. Saken blåses upp i syfte att driva fram en acceptans för ett möjligen kommande krig mot Ryssland. Den samordnade desinformationen pekar mot en plan och beredskap för händelser av detta slag. Helt enkelt har det varit en del i den psykologiska krigföringen. Kustbevakningen, som en del av krigsmakten, spelar duktigt med i detta spel genom att sända största tillgängliga fartyg till platsen för göra en enkel inspektion.
Lokaltidningen Helsingborgs Dagblad och radions nyhetsprogram spelar duktigt sin roll och rapporterar om ”oro” bland allmänheten. Denna enkla händelse har också plockats upp internationellt av nyhetsbyråer samt t.ex. av den ledande US-maritima sidan gcaptain.com.
Begreppet ”skuggflotta” har blivit populärt i den officiella borgerliga krigspropagandan, speciellt sedan NATO:s fortsatta expansion österut avbröts i och med Rysslands anfallskrig mot Ukraina som inleddes i februari 2022.

Vad är egentligen en skuggflotta. Wikipedia skriver så här.
| En skuggflotta, också refererade som ”mörka fartyg” är oregistrerade och oförsäkrade fartyg som används för att runda sanktioner. Termen finns med i 2024 års nyordslista för svenska språket.
Skuggflottor är ett direkt svar på internationella eller ensidiga ekonomiska sanktioner. Varor som vanligtvis exporteras och importeras inkluderar råvaror som olja och järn, lyxvaror, vapen och försvarsteknik etc. https://sv.wikipedia.org/wiki/Skuggflotta |
Inte riktigt rätt. Ett fartyg som sägs tillhöra denna kategori är inte oregistrerat utan är reggat i något land även om omfånget av dessa länder nu har utökats till sådana länder som inte ens har en egen kust, i vissa fall. De är i allmänhet oförsäkrade då de normala kanalerna som används har stoppats av USA och EU som ett led i detta blocks proxykrig med Ryssland. Att ryssarna i sin tur försöker gå runt dessa krigshandlingar är inget förvånansvärt. Många av fartygen är gamla och i dåligt skick. Detta i sig är en gammal företeelse. Bekvämlighetsflaggning, dvs. att registrera ett fartyg under en flagg med låga löner och små krav på säkerhet och underhåll är ett gammalt fenomen. Redare i väst, inklusive Sverige har gjort så i ungefär 70 års tid, men inte förrän nu har detta lett till krigspropaganda.
Fartygen är inte utsatta för någon internationell sanktion. FN eller något av dess organ står inte bakom. Det är fråga om sanktioner från USA och EU, dvs. de imperialistiska makter som står bakom Zelenskyj regimen i Ukraina. Sanktionerna och retoriken kring dem är helt enkelt ett led i den psykologiska krigföringen, som Sverige varit inblandad i alltsedan den västliga statskuppen mot den valda regeringen 2014 i Ukraina och som den svenska borgarstaten och dess kontrollerade media använder för sina syften.
masi
