Israels terrordåd i Libanon.

Israels åstadkommer alltid ”oavsiktliga skador”

Den senaste attacken den 17 september av Israel mot Hizbollah i Libanon i form av samtidigt exploderande personsökare och walkie-talkies var naturligtvis spektakulär, men med övergående konsekvenser och attacken kommer heller inte kunna upprepas.

Enligt uppgift dödades tolv personer och nästan tretusen skadades i samband med attacken. Hur stor andel av dessa som var Hizbollahmedlemmar framgår naturligtvis inte, men andelen ”oavsiktligt skadade” (collateral damaged) var säkerligen stor. Utifrån Israels terrorbombningar i Gaza vet vi att Israel kallt räknar med ”oavsiktliga skador”. Israels militärledning har t.o.m. angett vissa kvoter för hur stora de ”oavsiktliga skadorna” kan tillåtas uppgå till. Israels s.k. riktade avrättningar leder nämligen alltid till ”oavsiktliga skador”. Om en Hamasledare på hög nivå dödas genom en bomb, så kan enligt kvoteringsgränserna fler civila och oskyldiga dödas samtidigt än om en Hamasledare på lägre nivå dödas. Detta har självklart ingenting med humanitära hänsyn att göra. Det handlar framför allt om att Israel måste ta vissa taktiska hänsyn till opinionsläget på hemmaplan hos USA och sina andra allierade.

Samtidigt har Hizbollah begått ett svårt misstag i fråga om sin säkerhetspolitik. I februari i år gick Hizbollahs ledare Hassan Nasrallah ut offentligt med en uppmaning till Hizbollahs anhängare att kommunicera via personsökare snarare än via mobiltelefoner. När det gäller säkerhetspolitik ska självfallet en motståndsrörelse, befrielserörelse eller en revolutionär organisation aldrig skriva fienden på näsan vilka konkreta säkerhetsåtgärder man har vidtagit. Enligt New York Times inleddes dock leveranserna av personsökarna till Libanon av det israeliska blufföretaget redan 2022 och intensifierades först efter Nasrallahs offentliga uppmaning.

Den israeliske presidenten förnekade den 22/9 att Israel hade någonting med denna operation att göra, men det tror ingen på. Det är bara en stats säkerhetstjänst – i det här fallet Mossad – som kan genomföra en operation, som kräver såväl långsiktig planering som ekonomiska resurser och tekniskt kunnande. Mossad skapade blufföretag i Ungern och Bulgarien, som importerade eller licenstillverkade personsökaren Gold Apollo från Taiwan. På plats i Ungern eller i Bulgarien planterades sedan sprängmedel i personsökarna. Sedan köptes personsökarna i stora partier in till Libanon.

Men Israels och Mossads taktik att slå mot och försöka eliminera ledarna för Hamas och Hizbollah är dömd att misslyckas på lång sikt. I och med att såväl Hamas och Hizbollah kämpar för en rättvis sak, så kommer dessa organisationer inte att ha några problem med att ersätta de ledare, som eliminerats. Det är massorna som gör historien, inte enskilda ledare. Det står inte i motsättning till att motstånds- och befrielserörelser kan göra taktiska misstag som i detta fall, men misstag kan alltid rättas till och lärdomar dras så att de inte upprepas.

RBT